Noticed, jouw rots in de branding

Noticed, jouw rots in de branding

21/03/2018bureau, klant

Branding, je weet toch wel wat dat is? En nee, niet snel Google openen om toch maar ja te kunnen antwoorden! Het eerste zoekresultaat gaat toch als volgt: 'De branding is het deel van de zee, dicht bij de kust, waar de golven breken'. Daar ben je dus niks mee.

Branding, je weet toch wel wat dat is? En nee, niet snel Google openen om toch maar ja te kunnen antwoorden! Het eerste zoekresultaat gaat toch als volgt: 'De branding is het deel van de zee, dicht bij de kust, waar de golven breken'. Daar ben je dus niks mee.

Nee, branding - of brand management - is een deel van marketing dat zich bezighoudt met de publieke perceptie van het merk. Het is de combinatie van een naam, slogan, symbool, ontwerp, kleurenpalet, zelfs taalgebruik en reactievermogen waarmee je de producten of diensten van jouw bedrijf kenmerkt. Het spreekt voor zich dat je deze combinatie zo uniek mogelijk maakt, zodat mensen enkel aan jou denken als ze het zien.

We doen een kleine test. Welke logo’s zijn dit?

Logos-raden

Voor wie het niet zag, van links naar rechts: Nescafé – Levis – Skype - UPS - Zwerver. Nu allemaal samen: ‘Aahja, zie je wel? Ik dacht het nog’. Dat laatste is van ons trouwens. Maar hoe beginnen we daar nu aan, aan zo’n logo? Natuurlijk verschilt dat van ontwerper tot ontwerper, maar meestal volgen we onderstaand stappenplan. Dat eigenlijk verdacht veel wegheeft van een aflevering van Zo Man Zo Vrouw.

1. We zetten je in je ondergoed

Heb jij een nieuw logo nodig? Dan sturen we Steven. Want Steven stelt graag vragen. Wat is het verhaal dat je wil vertellen? Welke doelgroep wil je bereiken? Wat spreekt je doelgroep aan? Is de identiteit van je merk nu wat het moet zijn? Wat vinden jouw klanten en werknemers ervan? Als klant word je helemaal in je ondergoed gezet, zodat wij echt àlles over je weten. En dat vatten we allemaal samen in een mooie strategie, een verhaal.

2. Dan gaan we op zoek naar een kapstok 

Dan gaan onze designers op zoek naar een kapstok. Een kapstok om dat verhaal aan op te hangen. Een detail of element dat aansluit bij onze strategie. Bij Zwerver was dat bijvoorbeeld het samenhorigheidsgevoel van de Amerikaanse hobocultuur. Wist je dat de hobo’s communiceerden via een systeem van tekens om informatie door te geven aan lotgenoten? Deze eenvoudige symbolen vormen de basis van het logo.

Hobo Symbols

 

3. Meten is weten

Daarna is het tijd om de meetlat boven te halen, letterlijk en figuurlijk. Alle elementen die we in het logo willen laten terugkomen worden zorgvuldig geplaatst en uitgemeten. Het liefst verliezen we ons helemaal in grids en rasters, om te zorgen dat elk puntje exact juist staat. We verdiepen ons in kleurenpsychologie, gulden snede en typografie. Die cirkel van Zwerver hebben we zéker 15 keer hertekend.

zwerver logo

4. Tijd voor de totale make-over

Wanneer het logo is goedgekeurd trekken we de stijl door naar alle communicatie die je bedrijf gebruikt. Briefpapier, banners, sleutelhangers, uithangborden, advertenties, stickers, cadeaubonnen, campagnes ... We zorgen voor een totale make-over van je merk, zodat je klanten weer helemaal verliefd op je kunnen worden. Zucht.