Hou jij al rekening met GDPR? De klok tikt!

Hou jij al rekening met GDPR? De klok tikt!

13/03/2018privacy, GDPR

Frons je de wenkbrauwen bij het begrip GDPR? Dan wordt het dringend tijd om in actie te schieten en dit blogbericht te lezen. GDPR of General Data Protection Regulation is de strengere versie van de privacywet.

Frons je de wenkbrauwen bij het begrip GDPR? Dan wordt het dringend tijd om in actie te schieten en dit blogbericht te lezen. GDPR of General Data Protection Regulation is de strengere versie van de privacywet.

De nieuwe wetgeving, die vanaf 25 mei wordt toegepast, gaat over het beheer en de beveiliging van de persoonlijke gegevens van Europese burgers. En die wetgeving kan je best naleven, tenzij je bereid bent om tot 20 miljoen euro boete of 4% van je jaaromzet op te hoesten. Je fronst opnieuw de wenkbrauwen? Goed. Nu ben je wél mee.  

Noticed communicatiebureau gdpr what is happening

Ja, we weten alles over je.

We brengen zoveel tijd online door dat merken ons beter kennen dan onze schoonmoeder. Dat is positief omdat je als adverteerder veel gerichter kan communiceren met je doelgroep. Maar er zijn grenzen. We willen virtueel niet in ons blootje worden gezet. We willen zelf kunnen beslissen welke gegevens worden gebruikt en gedeeld, wie de gegevens krijgt en voor welke periode. De GDPR-wetgeving geeft daarvoor een kader dat verdergaat dan de huidige privacywet. En daar moet je als merk rekening mee houden. We vatten de belangrijkste principes voor je samen. Je hebt nog een dikke 2 maanden (25 mei!) om je voor te bereiden.

Noticed communicatiebureau gdpr rocky voorbereiding

Geen Chinees of kleine lettertjes

Je moet in een eenvoudige taal vertellen waarvoor de persoonsgegevens worden gebruikt. Deze gegevens gaan verder dan namen, telefoonnummers en adressen. Onder de GDPR-wetgeving vallen ook bestanden gekoppeld aan bijvoorbeeld IP-adressen en cookies. Consumenten moeten ook klaar en duidelijk geïnformeerd worden over de risico’s, regels, garanties en rechten inzake gegevensverwerking. En hoe ze hun rechten kunnen uitoefenen.

Power to the people

Consumenten moeten altijd de mogelijkheid hebben om gegevens aan te aanpassen of te vernietigen. Daarbij horen bijvoorbeeld ook comments op socialmedia en online fora. Zijn er klachten? Neem ze dan serieus. Je wil niet dat razende gebruikers aankloppen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, een toezichthouder die blijkbaar nog nooit betrapt is op een lach of frats. Het is maar van horen zeggen, maar met gegevensbescherming valt hoe dan ook niet te sollen. Remember de 20 miljoen euro boete uit de inleiding? Inderdaad, power tot the people. 

GDPR, de virtuele bodyguard

Iedereen heeft recht op de bescherming van zijn of haar gegevens tegen onwettige verwerking, verlies of vernietiging. Als communicatiebureau zijn we verplicht om datalekken te melden aan onze opdrachtgevers, zodat zij de (gevreesde) Autoriteit Persoonsgegevens kunnen inlichten. Dit moet binnen de 72 uur. Alle lekken moeten ook gedocumenteerd worden. Met een ‘High priority’ stempel op als je het ons vraagt. 

Dataverzameling: less is more

Data is big, maar als merk moet je er omzichtig en spaarzaam mee omspringen. Persoonsgegevens mogen alleen voor ‘welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden’ gebruikt worden. Dat wil zeggen: enkel die gegevens die noodzakelijk zijn en dat voor een beperkte termijn. Als gebruiker moet je dit kunnen nagaan. De ontwikkeling en het ontwerp van je website, webshop, e-mailings enz. zijn hierbij erg belangrijk. En dan komen wij enthousiast voor je raam zwaaien.

Privacy by design én default

Elke middag reciteert een medewerker uit de GDPR-wetgeving alvorens we beginnen eten. Het is een ritueel dat ervoor zorgt dat iedereen doordrongen is van het belang van deze privacywetgeving. Waardoor in alle stadia van de ontwikkeling en het design van websites e.d. rekening wordt gehouden met de nieuwe privacyapecten. Amen! 

 

Heb je vragen over GDPR? Contacteer ons!

Noticed communicatiebureau gdpr privacy vragen