Boost je business met SEO (zelfs als je met vakantie bent)

Boost je business met SEO (zelfs als je met vakantie bent)

27/07/2018SEO copywriting

Toegegeven, het hoofd van onze copywriter parelde van het zweet toen hij begon aan zijn missie om een blogpost te schrijven over zoektermoptimalisatie of SEO. Niet dat hij daar niets over te vertellen heeft. Het lijkt er gewoon op dat alles reeds is gezegd over SEO. En vooral: er heerst een hittegolf bij het schrijven van dit artikel.

Toegegeven, het hoofd van onze copywriter parelde van het zweet toen hij begon aan zijn missie om een blogpost te schrijven over zoektermoptimalisatie of SEO. Niet dat hij daar niets over te vertellen heeft. Het lijkt er gewoon op dat alles reeds is gezegd over SEO. En vooral: er heerst een hittegolf bij het schrijven van dit artikel.

SEO is serious business. Het is een marketingtool dat continu wordt bijgeschaafd. Logisch, want Google leert elke dag bij van zijn gebruikers. Als je de volgende stappen volgt, kan je beste maatjes worden met de machtigste zoekrobot ter wereld. En daar helpen we je graag mee.

Stap 1 – vind de juiste zoektermen 

Tijd om in het hoofd van je (potentiële) klant te kruipen. Stel: je verdeelt homeopathische producten en je wil je richten naar mensen die tijdens tropische temperaturen druipen van het zweet en daar iets aan willen doen. Hoe zoeken ze? Typen ze “middel tegen zweten” of “anti zweet producten”? Via Google Analytics kan je nagaan met welke zoektermen bezoekers hun weg naar je website vinden. 

Vervolgens kan je een zoekwoordenanalyse maken via de zoekwoordplanner van Google. Gebruik je gezond verstand en baseer je op de vragen die klanten en prospecten je stellen. Zoektermen met een hoog ‘gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten’ en een lage ‘concurrentie’ zijn goud waard. “overmatig zweten” scoort bijvoorbeeld goed, om in het thema te blijven. Voeg bij je lijst je bedrijfsnaam en URL toe. Het klinkt misschien gek, maar volgens een studie van Google geven heel wat mensen je webadres in hun Google-zoekbalk in. 

Belangrijke opmerking: De meeste surfers (70%) geven zinnen in plaats van woorden in de Google zoekbalk in. Ga maar eens na hoe je zelf dingen opzoekt. Voor deze zogenaamde longtail zoekwoorden is de zoekwoordenplanner niet geschikt. De suggesties die Google zelf geeft, kunnen je op weg helpen.

zoekwoordanalyse / keyword analysis Google

Heb je geen inspiratie? Surf naar Keywordshitter.com Het klinkt vies, maar de woordenstroom die daar, euhm, uitkomt zal je zoektermlijstje serieus aandikken. Ook woorden als ‘beste’, ‘goedkoopste’ en ‘afspraak maken’ gaan er bij Google in als zoete broodjes. 

Nu zou je een mooi lijstje moeten hebben. Tijd om te beginnen schrijven!

Schrijven voor web SEO copywriting

 

Stap 2 – tekst schrijven die Google lust

Goede storytelling is belangrijk, zelfs als je product mensen minder doet zweten. Je webteksten moeten in de eerste plaats aantrekkelijk en foutloos geschreven zijn in de taal van je doelgroep. Probeer dus niet elke zoekterm van je lijstje in je tekst te proppen. Google doorziet dat. De zoekrobot wil vooral leuke content tonen aan zijn bezoekers. Beperk je dus tot de meest relevante termen en hou er rekening mee dat mensen online teksten eerder scannen dan lezen. Het moet meteen duidelijk zijn waarover het gaat. Tussentitels en paragrafen zijn dus een must. Verwerk je zoektermen in die tussentitels, want ze staan voor Google hiërarchisch hoger aangeschreven dan de bijbehorende teksten. 

Stap 3 – omschrijf je ‘title tag’ en ‘meta description’

De title tags en metabeschrijvingen worden gebruikt om een pagina te omschrijven. Bezoekers vinden deze titels en teksten in de zoekresultaten van Google. Ze zijn dus cruciaal! Voeg een call-to-action toe die bezoekers overtuigt om verder te klikken, bijvoorbeeld: “Last van overmatig zweten? Ontdek onze natuurlijke middelen blablabla”

Stap 4 - Word een autoriteit!

Is jouw onderneming te vertrouwen? Dan moet je vooral Google overtuigen. De zoekrobot stuurt zijn ‘website crawler’ op pad die onderzoekt hoe vaak en welke externe sites naar je pagina’s doorlinken. Dat heet linkbuilding. Hoe meer sites je vermelden, hoe groter je autoriteit. En als die sites ook autoriteiten zijn, scoor je nóg beter. Als verdeler van homeopathische producten scoor je bijvoorbeeld goede punten via links op websites als gezondheid.be en nieuwssites. 

Hou je dus vooral niet in om Noticed te vermelden in je updates, nieuwsberichten of blogposts!